Textproduktion är något som tar tid och det är vanligt att anlita erfarna och effektiva skribenter, om tiden inte finns på internt på företaget. Oavsett om textproduktionen anlitas utifrån eller om ni väljer att skriva texterna internt är det viktigt att ha några saker i bakhuvudet. Nedanstående saker är alltid bra att fundera över innan en text påbörjas.
Innan en text publiceras är det viktigt att tänka över varför texten ska skrivas. För att komma fram till detta är det viktigt att fundera över nedanstående punkter.
Det ska vara tydligt för läsaren vad texten handlar om. Använd ett språkbruk som folk även utanför er bransch kan förstå.
Försök att lista ut vad er målgrupp vill läsa mer om. Det är för läsarna (målgruppen) ni oftast skriver, vilket lätt kan glömmas bort.
När texten är skriven kan den nästan alltid skalas ner. Innehållet som är kvar ska vara relevant för målgruppen.
I skrivandet ska du hela tiden utgå från målet med texten. Är prio ett att läsaren ska lära känna dig eller organisationen bättre, eller är det en säljdrivande text?
Vid längre texter är det viktigt att ”binda ihop” inledning, mittenparti och avslutning. Det ger texten en bra struktur.
Dela upp texten på ett smidigt sätt med hjälp av styckesindelning och underrubriker. Då kan läsaren lätt navigera i texten.
Vill du ha fler och utförligare tips inom detta ämne kan du gå till vår sida som heter Skrivguiden. Där hittar du 10 användbara tips för att skriva bättre texter.
Att lämna ifrån sig en text och få feedback är bland det bästa du kan göra för slutresultatet. Fler ögon på texten ökar chansen för att stavfel, grammatiska fel och krångliga partier upptäcks i tid och kan justeras innan publicering.